• Spelregelbewijs

De KNVB is met ingang van het seizoen 2014/2015 gestart met de invoering van het spelregelbewijs. Het doel van het spelregelbewijs is om sportiviteit & respect te bevorderen.

De KNVB heeft de website www.voetbalmasterz.nl gelanceerd waarop de O17-junioren via e-learning het spelregelbewijs kunnen halen. De modern vormgegeven site besteedt aandacht aan de spelregels in 20 spelsituaties, die in het voetbal het meest voorkomen. Zeker de moeite waard, ook als je (nog) niet je spelregelbewijs hoeft te halen. Oefentoetsen zijn vrij beschikbaar en mag iedereen (wel of geen O17-junior) maken zo vaak hij wil.

De O17-junioren zijn er zelf verantwoordelijk voor dat zij het bewijs halen, maar de vereniging zal hen wel moeten informeren, instrueren en motiveren. De vereniging kan via een club dashboard de vorderingen van de spelers inzien en zo nodig een bijeenkomst organiseren om te oefenen en eventuele knelpunten door te spreken. Zo is het halen van het spelregelbewijs een gezamenlijke verantwoordelijkheid van speler, vereniging en KNVB.

Spelers die het spelregelbewijs dienen te halen zijn verplicht vijf levels te doorlopen. Elk level heeft tien vragen en je moet er telkens eentje meer goed hebben. De eindtoets daarna, het exam level, bestaat uit 20 vragen waarvan er 16 juist beantwoord moeten worden. Als leden het spelregelbewijs niet halen, mogen zij het seizoen daarop niet voetballen. Een speler heeft een heel seizoen + zes wedstrijden in het nieuwe seizoen de tijd om het te halen.

Verdere informatie over het spelregelbewijs is te vinden op www.voetbalmasterz.nl.